Pěší pouť Velehrad - Hostýn

28. 8. 2009 18:25
Rubrika: pouť | Štítky: pouť

Naše pouť z Velehradu na Svatý Hostýn uskutečněná ve dnech 10 – 11. srpna 2009. Tuto pouť nepojímáme jen jako výlet, nebo procházku. Spolu si neseme i úmysly, za které putování obětujeme. Nutno podotknout, že se stáváme poutníky poprvé. Neměli jsme nic předem domluveno. Pouze nocleh z neděle na pondělí na Velehradě. Ostatní jsme svěřili Bohu...

Z neděle na pondělí jsme nocovali u sester svatých Cyrila a Metoděje na Velehradě. Ráno, po snídani, s požehnáním od sestry Gabriely, se vydáváme na Stojanov pro první poutní razítko do průvodce. Ten nám na cestě prokáže nesmírnou službu, jelikož značení cesty není takové, jaké je na turistických stezkách. Ale má to svou výhodu. Tak jako my jsme svobodni a svobodu jsme od Boha přijali, tak i na této cestě. Jsme vedeni, ale můžeme se držet pouze orientačních bodů, abychom došli k cíli. Třeba, když sejdeme z plánované cesty.

Začínáme v 9 hodin ráno. A jak jsem se již zmiňoval, docela jsme se na Velehradě zamotali, jelikož nás značka navedla z druhé strany kostela. Ale nakonec se přece jen vydáváme z Velehradu na Modrou. I zde malé zdržení. Nejen že nemůžeme najít zastavení, ale hotel, kde máme dostat razítko, má otevírací dobu až od 11-ti. Ono to ale nevadí. Na recepci je personál a razítko dostáváme. Šest minut po půl desáté jsme se vyšplhali k polní cestě, která nás zavede do Jalubí. Na vrcholu kopce nás vítá zastavení a my jej uvítáme ke kratičké přestávce. V 9:52 pokračujeme v cestě do vesnice. I zde si malinko měníme trasu a jdeme ke kostelu, kam jsme došli za 25 minut. Abychom se nemuseli vracet dolů a pokračovat po silnici, jdeme dále polem. Na značku za nedlouho narazíme a pokračujeme dále. K dalšímu zastavení do Sušice potřebujeme 30 minut. To už začíná slunko hřát a my se vydáváme na cestu do další vesnice jménem Huštěnovice. Zde však kavárnu s razítkem nenacházíme. Zde se dostáváme v 11:10 ke koselu svatého Jana Křtitele. Po pětiminutové přestávce pokračujeme. Už do přírody. Po desetiminutové chůzi se dostáváme k Baťovu kanálu na řece Moravě. Ta nás doprovodí až do Napajedel. V 11:49 nás čeká příjemné překvapení. Na cestě u obce Babice je hospůdka zaplněná cyklisty. My se rozhodli zde neodpočívat a poračovat dál v cestě. Mezi 7 a 8 zastavením pozor! Musí se přejít na druhý břeh. Značení tu nefungovalo, ale my jsme šli dobře. Ve 12:30 jsme byli u spytihněvského zastavení. U kempu před Napajedly máme čtvrt- hodinovou přestávku na svačinu. Pokračujeme ve 13:10, ale ne podle trasy. Orientujeme se podle kostela, kam bychom měli přijít. K napajedelskému kostelu svatého Bartoloměje přicházíme ve 13:35. Sedm minut na oddech, modlitbu a domluvu, kam dál. Jdeme pro razítko do restaurace Baltaci. Nejvyšší čas také na oběd.

Zastavení nacházíme v restauraci u Matta, kde máme přestávku 26 minut. 2 kofoly byly za potřebí. Ve 14:12 se tedy vydáváme na další cestu. Napajedla jsou poslední možnost nákupu v obchodě před Zlínem. A tak za doprovodu slunečního žáru stoupáme dál. Procházíme Pohořelicemi a jdeme na Oldřichovice. Pondělí odpoledne a docela provoz. V Oldřichovicích se zastavujeme, spíše vedrem padáme, před kostelem svaté Zdislavy, kam přicházíme v 15:02. po 15-ti minutové přestávce pokračujeme v cestě s nadějí, že do Zlína dnes ještě dojdeme a najdeme ubytování.

A teď se skutečně dostáváme do lesa. Měly jsme potkat kapličku Panny Marie, ale u zastavení, kde jsme byli v 16:02, žádná nebyla. Po čtvrthodinové přestávce vycházíme na další část cesty. Sedm minut od 14 zastavení se nachází bouda. Ideální by byla i k přespání. Jelikož nemáme zásoby vody, rozhodli jsme se pokračovat až do Zlína. V tuto chvíli jsme měli zaa sebou už polovinu celé cesty. Únava se ale začala již na nás podepisovat. V 18:19 jsme se dostali na okraj Zlína, kde se nachází hospoda u Hřiba. Ptali jsme se na ubytování, ale smůla. Snažil jsem se zahnat všechny pochyby a důvěřovat Bohu, že nás k noclehu dovede. Jako odměnu jsem si zde dal pivo.

Po zasloužilém odpočinku pokračujeme v cestě v 18:42. Zamítl jsem možnost MHD. Chtěl jsem zůstat na trase. Za krematoriem jsme měli opět problém s trasou. Za včas jsme se vrátili a lesem se ubírali směrem na centrum. V 19:51 nás uvítalo zastaavení Zlín – Jih. Po deseti minutové přestávce vyčerpáni pokračujeme dolů s naddějí, že nějaké ubytování najdeme. A také že ano. V těchto končinách, kousek od centra, se nachází ubytovna. Přijali jsme ji ve 20:32 s vděčností. Postel a sprcha byly pro nás sladkou odměnou.

V šest hodin se probouzíme. Mé obavy z deštivého počasí se naplňují krátce poté, co v půl sedmé opouštíme ubytovnu. Na Jižní svahy se lze dostat trolejbusem číslo 6, 8. My jsme této možnosti využili. Než nás pohltí les, deset minut po osmé snídáme. Čeká nás cesta lesem až do Fryštáku. Za drobného deště se zastavujeme v salesiánském domě Ignáce Stuchlého, kde si v 9:51 dopřáváme zaslouženou kávu a čokoládu.

Fryšták je vhodné místo pro nákup pití a občerstvení na další cestu. Zbývá ještě 13,5 kilometru. V 10,51 se vydáváme opět směrem na Hostýn. Záhy nás však doprovází silný děšť a my jsme nuceni se schovat pod střechu místí Jednoty. Zde jsme uvězněni téměř do jedenácti hodin. Když už se zdá, že déšť ustává, vydáváme se opět na cestu. Ale opět přší vydatněji. V 11:14 se dostáváme k fryštátskému zastavení a pokračujeme dále po modré, což byla chyba! Nepodíval jsem se do mapy, že je třeba pokračovat po silnici do další vesnice. Tak jsme si cestu prodloužili lesem. Asi tak po hodinové modlitbě cestou hornatým terénem nás Panna Maria vyslyšela a přestává pršet.

To už je jedna hodina a my se zastavujeme u zastavení u dubu. Zde máme zaslouženou čtvrthodinovou přestávku. Čeká nás cesta přes 3 kilometry do Rusavé, kde plánujeme oběd. Zde jsem měl plán být ve dvě hodiny, poobědvat a hodinu si odpočinout. Zpoždění máme jen 20 minut. Jsem spokojen.

Po zasloužilém odpočinku pokračujeme v 15:15 do kopců. Do 17-té hodiny bychom měli být na Hostýně.

Cesta se však komplikuje. Necelý kilometr před cílem míjíme odbočku a 2 kilometry jsme zašli mimo. Vracíme se a na zastavení pod valy se dostáváme v 18:42. Po kratičké přestávce pokračujeme dál. Zbývá nám už jen 400 metrů. V 18:55 poklekám ve svatohostýnské bazilice. JSME V CÍLI!!! MÁME ZA SEBOU 60 kilometrů putování.

Ještě otázka noclehu. Jdu do poutního domu pro poslední razítko. Ptám se i na nocleh. Po upozornění, že ubytování je třeba zajistit dopředu, mi pán oznamuje, že jeden pokoj volný má. Pán se o nás postaral i tentokrát.

Středa už je ve znamení pohody, ale i bolavých nohou :-). V 9 hodin snídaně. Do mše svaté v 11 hodin máme čas a tak se rozhlížíme kolem. Stánky pod bazilikou, jejich sortiment ( například horoskopy, přívěsek vivat anarchia ) kazí ráz potního místa. Ale na Hostýn nejezdí jen věřící... My si kazit tímto náladu nehodláme. Zakoupili jsme oplatky a nádobu na svěcenou vodu. To uý se blíží čas jít na mši. Využívám možnosti svátosti smíření.

Po mši svaté a modlitbě Anděl Páně následuje oběd. Ve 13 hodin je svátostné požehnání. Po skončení je nejvyšší čas se odebrat na autobus, který nás z Hostýna odváží ve 14 hodin. Tím naše pouť končí.