Archiv Říjen 2010

Kapitola 24. O tom, že se Boží bytí nemůže označit přidáním podstatné odlišnosti. Z uvedeného se dá též prokázat, že nad samotné Boží bytí se nemůže přidat něco, co by je označovalo podstatným označením, jako se označuje rod odlišnostmi.Je totiž…


Kapitola 23. O tom, že v Bohu není případek Z této pravdy také nutně vyplývá, že se Bohu nad jeho podstatu nemůže nic přidat, ani u ní nějak případečně trvat.Na samotném bytí se totiž nemůže podílet něco, co by nebylo jeho bytností; ačkoli by se na…


Kapitola 22. O tom, že v Bohu je totéž bytí a bytnost Z výše prokázaného však možno dále dokázat, že v Bohu není něčím jiným bytnost nebo cosi, nežli jeho bytí.Výše (Kap.15) bylo totiž prokázáno nějaké bytí, jež musí být o sobě: jež je Bohem. Tedy…


Kapitola 21. O tom, že Bůh je svá bytnost Z předchozího však je možno už mít za to, že Bůh je svá bytnost, neboli přirozenost.U všeho toho, co není svou bytností, musí totiž být nějaké složení. Je-li v každém vlastní bytnost, když totiž jeho bytnost…


Kapitola 20 O tom, že Bůh není tělem Z předcházejícího se však prokáže, že Bůh není tělem.Vzhledem k tomu, že každé tělo je souvislé, je složené a má části. Bůh však složený není, jak bylo prokázáno (Kap. 18); tedy není tělem.Mimo to: každé množství…


Kapitola 19. O tom, že v Bohu není nic násilného a nic proti přirozenosti. Z toho však Filozof uzavírá, že v Bohu nemůže být nic násilného, ani mimo přirozenost (IV Metaph., 5, 6; 1015 b). Všechno to, v čem se nachází něco násilného a mimo…


Kapitola 18. O tom, že v Bohu není žádná složenina. Z předchozího možno uzavírat, že v Bohu není žádná složenina.V každé složenině totiž musí být uskutečnění a možnost. Mnohé se totiž prostě nemohou stát jedním, ale jen tak, že něco je tam možnost a…


Kapitola 17. O tom,že Bůh není hmota. To, že Bůh není hmota, vyplývá také z následujícího:Vždyť to, co hmota je, je v možnosti.Dále: hmota není základem jednání: takže způsobující a hmota nespadají dle Filozofa (II Physic.,7,3; 198 a) vjedno. Bohu…


Kapitola 16. O tom, že v Bohu není žádná trpná možnost. Je-li však Bůh věčný, pak je nutné, že není v možnosti.Všechno to, k jehož podstatě se přimíchá možnost, může nebýt podle toho, co má v možnosti; jelikož to, co může být, může nebýt. Avšak Bůh…


Kapitola15 Bůh je věčný. Z toho se dále jeví, že Bůh je věčný.Vždyť všechno to, co začíná být nebo přestává, utrpí to pohybem, neboli změnou. bylo však prokázáno, že Bůh je naprosto neměnitelný (Kap. 13); je tedy věčný, nemá počátku ani konce.Dále:…


Autor blogu Grafická šablona signály.cz