Tři kroky do nebe - úvod

24. 9. 2010 3:04

Sv.Tomáš Akvinský nám zanechává svůj „Dokonalý duchovní život“. Shledáváme, že to není žádná příručka duchovního života, která by obsahovala výslovně nějaké soustavné podání. Spíše se jedná o soubor ponaučení a doporučení, doprovázený jistým přehledem. A přesto nemůžeme říci, že by snad tento duchovní učitel Církve postrádal nějakou soustavu duchovního života, ani že by snad soustavně duchovně nežil. Od jeho životopisců slyšíme záznamy třeba o tom, jak diktoval naráz několika písařům, a to z různých oborů. To nelze přičítat jen jeho geniální paměti, ani jen jeho inteligenci, nýbrž především tomu, že měl všechny tyto věci hluboce prorozjímané, protože o nich soustavně rozjímal. Tak celý byl Tomášův život nepřetržitým rozjímáním, a to i uprostřed docela všedních činností a událostí. Životopisci zaznamenávají příhodu, kdy byl sv.Tomáš při nějaké hostině vytržen z hlubokého rozjímání o nějakém strašném bludu, takže o tom překvapeně promluvil tak, že tím všechny kolem velmi překvapil. Proto se učitelé duchovního života snaží odvodit a výslovně podat soustavu duchovního života sv.Tomáše. Mezi těmito znalci díla sv.Tomáše vynikají koncem 19.století a na začátku 20.století dominikánští Otcové Humbert Clérissac, Antonin Sertillanges, Reginald Garrigou-Lagrange.
Jedná se sice o zajímavé pokusy podat Tomášův systém duchovního života, avšak tak, že se vzdalují samotnému konkrétnímu životu v jeho každodennosti. Tak je vlastně důkladně vypreparován systém duchovního života z Tomášova života a díla, asi jako páteř z ryby, ale nakonec z toho duchovního života v bohatosti jeho projevů zůstává „ohlodaná kost“. A jako taková zůstává pro člověka usilujícího o duchovní život dost nezáživná. Výsledkem je to, co postihuje většinu dnešních známých křesťanských učitelů duchovního života, že totiž jejich dílo zůstává kvůli strohosti a odtažitosti záležitostí hrstky intelektuální elity, kdežto pro ostatní zůstává uzavřené. To však je veskrze cizí samotnému sv.Tomášovi, jehož celý život je jedno velké, neustávající rozjímání.

Vyvstává otázka, jak podat Tomášův duchovní život opravdu živě a lákavě pro každého. Víme přece, že k mystickému životu je zván každý, bez ohledu na své vzdělání, nadání, a jiné rozdíly. Kromě toho víme, že mystický život nelze oddělovat od života asketického, takže dosahování nejvyšších hlubin a vrcholků duchovního života je možné jenom na základě soustavně rozvinutého a zavedeného života ctností, a na ně navazujících darů Ducha svatého, v pokoře vyprošovaných před Bohem.
Ze studia a rozjímání těchto výkladů odkazu sv.Tomáše Akvinského jako učitele duchovního života a následných rozmluv s četnými hledači a průkopníky duchovního života vzešla malá knížečka rozmluv, nazvaná „Tři kroky do nebe“.
Je to velký posun od nezáživně poddaných pouček duchovního života podle sv.Tomáše, přesto zůstává ve svém účinku omezený na úzký okruh vybraných zájemců a pěstitelů duchovního života z řad Božích dětí.

Obsah:

Pojď, ukáži ti cestu rájem

To jediné potřebné

Nesvazuj si předem křídla

Není to žádný hlavolam

Krok za krokem

Smysl tvého kotrmelce

Co si počít s tou sebeláskou?

Výtah do nejvyšších sfér

Počítám s tebou

Mlčeti zlato

Povaha životních kroků
 


Není osvěta jako osvěta

Na prahu ráje

Živá pochodeň

Splynutí



 

Zobrazeno 702×

Komentáře

Napsat komentář »

Pro přidání komentáře se musíš přihlásit nebo registrovat na signály.cz.

Autor blogu Grafická šablona signály.cz